رد شدن به محتوای اصلی

بسته بندی مواد غذایی (مزایا + بهداشت + استاندارد ها)

پیشرفت در فرآوری مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی نقش اصلی را در حفظ عرضه مواد غذایی ایالات متحده در بین ایمن ترین مواد غذایی در جهان ایفا می کند. به بیان ساده، بسته بندی مزایای فرآوری مواد غذایی را پس از تکمیل فرآیند حفظ می کند، و غذاها را قادر می سازد تا مسافت های طولانی را از مبدا خود با خیال راحت طی کنند و در زمان مصرف همچنان سالم باشند. با این حال، فناوری بسته بندی باید حفاظت از مواد غذایی را با مسائل دیگر، از جمله هزینه های انرژی و مواد، افزایش آگاهی اجتماعی و زیست محیطی، و مقررات سختگیرانه در مورد آلاینده ها و دفع زباله های جامد شهری متعادل کند.

بسته بندی مواد غذایی | بسته بندی محصولات غذایی

بسته بندی مواد غذایی باعث جلوگیری از دستکاری در حمل و انتقال می شود!

دستکاری عمدی در محصولات غذایی و دارویی منجر به ویژگی های بسته بندی خاصی شده است که برای کاهش یا حذف خطر دستکاری و تقلب طراحی شده است.انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی برای این کار ساخته شده اند. اگرچه هر بسته ای را می توان بریچ کرد، اما ویژگی های غیرقابل دستکاری را نمی توان به راحتی جایگزین کرد. ویژگی‌های غیرقابل دستکاری شامل نواربندی، غشاهای ویژه، درب‌های جداشده و چاپ ویژه روی روکش‌های بطری یا قوطی‌های کامپوزیتی مانند گرافیک یا متن است که به‌طور برگشت‌ناپذیر با باز کردن تغییر می‌کند. چاپ ویژه همچنین شامل هولوگرام هایی می شود که به راحتی نمی توان آنها را کپی کرد. بسته بندی غیرقابل دستکاری معمولاً به مواد بسته بندی اضافی نیاز دارد که مشکلات دفع را تشدید می کند، اما مزایا به طور کلی بیشتر از هر اشکالی است.

بسته بندی مواد غذایی چه مزایای دارد؟

بسته بندی ممکن است عملکردهای دیگری مانند حمل کننده برای حق بیمه (به عنوان مثال، گنجاندن یک هدیه، محصول اضافی، یا کوپن) یا ظروف برای استفاده خانگی داشته باشد. پتانسیل استفاده/استفاده مجدد از بسته بندی ورود زباله به جریان زباله را حذف یا به تاخیر می اندازد.

مزایای بسته بندی مواد غذایی

مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

طراحی و ساخت بسته بندی نقش بسزایی در تعیین ماندگاری یک محصول غذایی دارد. انتخاب صحیح مواد و فناوری های بسته بندی باعث حفظ کیفیت و تازگی محصول در طول توزیع و نگهداری می شود. موادی که به‌طور سنتی در بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند عبارتند از شیشه، فلزات (آلومینیوم، فویل‌ها و لمینت‌ها، ورق قلع و فولاد بدون قلع)، کاغذ و مقوا و پلاستیک. علاوه بر این، انواع وسیع‌تری از پلاستیک‌ها به دو شکل صلب و انعطاف‌پذیر معرفی شده‌اند. بسته‌های مواد غذایی امروزی اغلب چندین ماده را برای بهره‌برداری از ویژگی‌های عملکردی یا زیبایی شناختی هر ماده ترکیب می‌کنند. با ادامه تحقیقات برای بهبود بسته بندی مواد غذایی، پیشرفت در این زمینه ممکن است بر اثرات زیست محیطی بسته بندی تأثیر بگذارد.

بسته بندی مواد غذایی به صورت بهداشتی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مواد بسته بندی بهداشتی مواد غذایی را تحت بخش 409 قانون فدرال غذا، دارو و آرایشی و بهداشتی تنظیم می کند. روش اصلی تنظیم از طریق فرآیند اطلاع رسانی تماس با مواد غذایی است که تولید کنندگان را ملزم می کند قبل از بازاریابی یک ماده تماس با غذا (FCS) برای استفاده جدید، FDA 120 d را مطلع کنند. FCS «هر ماده ای است که برای استفاده به عنوان جزئی از مواد مورد استفاده در تولید، بسته بندی، بسته بندی، حمل و نقل یا نگهداری مواد غذایی در نظر گرفته شده است، در صورتی که استفاده از آن به منظور تأثیر فنی در چنین مواد غذایی نباشد» (21 USC §348(h) (6)). همه FCS هایی که ممکن است به طور منطقی تحت شرایط استفاده مورد نظر به غذا مهاجرت کنند، به عنوان افزودنی های غذایی شناسایی و تنظیم می شوند، مگر اینکه به عنوان مواد ایمن (GRAS) طبقه بندی شوند.
بر فرض مثال: چیپس سیب زمینی به بسته بندی های توزین نیاز دارد اما سالاد الویه به بسته بندی وکیوم.

فواید بسته بندی مواد غذایی

حفاظت بیولوژیکی مانعی برای میکروارگانیسم ها (عوامل بیماری زا و عوامل فساد)، حشرات، جوندگان و سایر حیوانات ایجاد می کند و در نتیجه از بیماری و فساد جلوگیری می کند. علاوه بر این، موانع بیولوژیکی شرایط را برای کنترل پیری (رسیدن و پیری) حفظ می کنند. چنین موانعی از طریق مکانیسم های متعددی از جمله جلوگیری از دسترسی به محصول، جلوگیری از انتقال بو و حفظ محیط داخلی بسته عمل می کنند.


محافظت فیزیکی از مواد غذایی در برابر آسیب های مکانیکی محافظت می کند و شامل محافظت در برابر ضربه و لرزش است که در هنگام توزیع با آن مواجه می شود. موانع فیزیکی که معمولاً از مقوا و مواد راه راه ساخته می شوند، در برابر ضربه، ساییدگی و آسیب له شدن مقاومت می کنند، بنابراین به طور گسترده به عنوان ظروف حمل و نقل و به عنوان بسته بندی غذاهای ظریف مانند تخم مرغ و میوه های تازه استفاده می شوند. بسته بندی فیزیکی مناسب نیز مصرف کنندگان را در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. به عنوان مثال، بسته های ضد کودک مانع دسترسی به محصولات بالقوه خطرناک می شود. علاوه بر این، جایگزینی بسته بندی های پلاستیکی به جای محصولات مختلف از شامپو گرفته تا بطری های نوشابه، خطر ظروف شیشه ای شکسته را کاهش داده است.

مهار و کاهش ضایعات مواد غذایی

هر گونه ارزیابی از تاثیر بسته بندی مواد غذایی بر محیط زیست باید مزایای مثبت کاهش ضایعات مواد غذایی را در سراسر زنجیره تامین در نظر بگیرد. هدر رفت غذای قابل توجهی در بسیاری از کشورها گزارش شده است که از 25% برای غلات غذا تا 50% برای میوه ها و سبزیجات متغیر است ( FAO 1989 ). نگهداری/حفاظت ناکافی، ذخیره سازی و حمل و نقل به عنوان عوامل ضایعات مواد غذایی ذکر شده است. بسته بندی با افزایش ماندگاری مواد غذایی، ضایعات کل را کاهش می دهد و در نتیجه قابلیت استفاده آنها را طولانی تر می کند. Rathje و دیگران (1985) دریافتند که زباله سرانه تولید شده در مکزیکوسیتی حاوی بسته بندی کمتر، ضایعات غذایی بیشتر و یک سوم کل زباله های تولید شده در شهرهای مشابه ایالات متحده است. علاوه بر این، راثی و دیگران (1985)مشاهده کرد که غذاهای بسته بندی شده منجر به 2.5٪ ضایعات کل می شود - در مقایسه با 50٪ برای غذاهای تازه - تا حدی به این دلیل که محصولات جانبی کشاورزی جمع آوری شده در کارخانه فرآوری برای مقاصد دیگر استفاده می شود در حالی که محصولات تولید شده در خانه معمولا دور ریخته می شوند. بنابراین، بسته بندی ممکن است به کاهش کل زباله جامد کمک کند.

بازاریابی محصولات و تبلیغات | اطلاعات محصول

یک بسته چهره یک محصول است و اغلب تنها محصولی است که مصرف کنندگان قبل از خرید با آن مواجه می شوند. در نتیجه، بسته بندی متمایز یا نوآورانه می تواند فروش را در یک محیط رقابتی افزایش دهد. بسته ممکن است برای بهبود تصویر محصول و/یا متمایز کردن محصول از رقبا طراحی شده باشد. به عنوان مثال، ممکن است از برچسب های بزرگتر برای قرار دادن دستور العمل ها استفاده شود. بسته بندی نیز اطلاعاتی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. برای مثال، برچسب‌گذاری بسته‌بندی الزامات قانونی برای شناسایی محصول، ارزش غذایی، اعلام مواد تشکیل دهنده، وزن خالص و اطلاعات سازنده را برآورده می‌کند. علاوه بر این، بسته اطلاعات مهمی در مورد محصول مانند دستورالعمل های آشپزی، شناسایی برند و قیمت ارائه می دهد. همه این پیشرفت ها ممکن است بر دفع زباله تأثیر بگذارد.

قابلیت ردیابی

کمیسیون Codex Alimentarius قابلیت ردیابی را اینگونه تعریف می کند: «توانایی دنبال کردن جابجایی غذا از طریق مراحل مشخص تولید، پردازش و توزیع» ( کمیسیون Codex Alimentarius 2004 ). قابلیت ردیابی 3 هدف دارد: بهبود مدیریت عرضه، تسهیل ردیابی برای اهداف ایمنی و کیفیت مواد غذایی، و متمایز کردن و بازاریابی مواد غذایی با ویژگی های کیفی ظریف یا غیرقابل تشخیص ( گولان و دیگران 2004 ). شرکت های تولید کننده مواد غذایی کدهای منحصر به فردی را بر روی برچسب بسته بندی محصولات خود وارد می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا محصولات خود را در طول فرآیند توزیع ردیابی کنند. کدها در قالب‌های مختلف موجود هستند (به عنوان مثال، بارکدهای چاپی یا شناسایی الکترونیکی فرکانس رادیویی [RFID]) و می‌توانند به صورت دستی و/یا توسط ماشین خوانده شوند.

راحتی خرید و مصرف محصولات غذایی بسته بندی شده

ویژگی های راحتی مانند سهولت دسترسی، جابجایی و دفع. دید محصول؛ قابلیت آب بندی مجدد و قابلیت مایکروویو تا حد زیادی بر نوآوری بسته ها تأثیر می گذارد. در نتیجه، بسته بندی نقشی حیاتی در به حداقل رساندن تلاش لازم برای تهیه و سرو غذا دارد. سینی های ایمن در فر، کیسه های آب پز و بسته بندی های مایکروویو به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که یک وعده غذایی کامل را تقریباً بدون آماده سازی بپزند. طرح‌های بسته‌بندی جدید سهولت باز شدن، قابلیت آب‌بندی مجدد و ویژگی‌های توزیع ویژه را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، اخیراً یک تولید کننده کوکی کیسه ای انعطاف پذیر با بخش نمره گذاری شده معرفی کرده است که امکان دسترسی به کوکی ها را فراهم می کند. یک غشاء با یک مهر و موم قابل جدا شدن دهانه را قبل از فروش می پوشاند و پس از باز شدن امکان بسته شدن مجدد را می دهد. پیشرفت‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی، توسعه قالب‌های خرده‌فروشی مدرن را تسهیل کرده است که به مصرف‌کنندگان سهولت خرید یک مرحله‌ای و در دسترس بودن غذا از سراسر جهان را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌های راحتی، ارزش و مزیت‌های رقابتی را به محصولات اضافه می‌کنند، اما ممکن است بر میزان و نوع زباله‌های بسته‌بندی که نیاز به دفع دارند نیز تأثیر بگذارند.

تاثیرات بسته بندی مواد غذایی در محیط زیست شهر

زباله‌های جامد شهری (MSW) شامل اقلامی است که معمولاً دور ریخته می‌شوند، از جمله بسته‌ها، ضایعات مواد غذایی، زیور آلات حیاط و اقلام بادوام مانند یخچال و کامپیوتر. تلاش‌های قانونی و نظارتی برای کنترل بسته‌بندی بر اساس این تصور اشتباه است که بسته‌بندی بار اصلی MSW است. در عوض، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) دریافت که تقریباً 31 درصد از MSW تولید شده در سال 2005 از مواد مرتبط با بسته بندی، از جمله شیشه، فلز، پلاستیک، کاغذ و مقوا بوده است - درصدی که از زمان گذشته نسبتاً ثابت مانده است. دهه 1990 علیرغم افزایش مقدار کل MSW. منابع غیر بسته بندی مانند کاغذ روزنامه، دفترهای تلفن و ارتباطات اداری بیش از دو برابر MSW تولید می کنند ( EPA 2006a). غذا تنها دسته محصولی است که معمولاً 3 بار در روز توسط هر فرد مصرف می شود. در نتیجه، بسته بندی مواد غذایی تقریباً دو سوم کل ضایعات بسته بندی را تشکیل می دهد ( هانت و دیگران، 1990 ). علاوه بر این، بسته بندی مواد غذایی تقریباً 50٪ (از نظر وزن) کل فروش بسته بندی است. اگرچه دانش خاص موجود از زمان انتشار اولین خلاصه وضعیت علمی در مورد رابطه بین بسته بندی و MSW ( IFT 1991 ) تغییر کرده است.)، این موضوع به خوبی درک نشده است و تلاش ها برای رسیدگی به اثرات زیست محیطی مواد بسته بندی دور ریخته شده را پیچیده می کند. در این مقاله نقش بسته بندی مواد غذایی در زنجیره تامین مواد غذایی، انواع مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و تاثیر بسته بندی مواد غذایی بر محیط زیست توضیح داده شده است. علاوه بر این، این سند یک نمای کلی از دستورالعمل های مدیریت زباله جامد EPA و سایر گزینه های مدیریت پسماند ارائه می دهد. در نهایت، به روش‌های دفع و قوانین دفع بسته‌بندی می‌پردازد.

حفاظت/حفظ محصولات غذایی

بسته بندی مواد غذایی می تواند فرسودگی محصول را به تعویق بیاندازد، اثرات مفید فرآوری را حفظ کند، ماندگاری را افزایش دهد و کیفیت و ایمنی غذا را حفظ یا افزایش دهد. با انجام این کار، بسته بندی از 3 دسته اصلی تأثیرات خارجی محافظت می کند: شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی.

حفاظت شیمیایی تغییرات ترکیبی ناشی از تأثیرات محیطی مانند قرار گرفتن در معرض گازها (معمولاً اکسیژن)، رطوبت (به دست آوردن یا از دست دادن) یا نور (مرئی، مادون قرمز یا فرابنفش) را به حداقل می رساند. بسیاری از مواد بسته بندی مختلف می توانند یک مانع شیمیایی ایجاد کنند. شیشه و فلزات یک سد تقریباً مطلق در برابر عوامل شیمیایی و سایر عوامل محیطی ایجاد می‌کنند، اما تعداد کمی از بسته‌ها کاملاً شیشه یا فلز هستند زیرا دستگاه‌های بسته‌کننده برای تسهیل پر کردن و تخلیه اضافه می‌شوند. دستگاه های بسته ممکن است حاوی موادی باشند که حداقل سطوح نفوذپذیری را ممکن می سازد. به عنوان مثال، درپوش‌های پلاستیکی تا حدی در برابر گازها و بخارات نفوذپذیری دارند، مانند مواد واشر مورد استفاده در درپوش‌ها برای تسهیل بسته شدن و در درب‌های فلزی قوطی‌ها برای آب‌بندی پس از پر کردن.

نقش بسته بندی مواد غذایی

نقش اصلی بسته بندی مواد غذایی محافظت از محصولات غذایی در برابر تأثیرات و آسیب های بیرونی، نگهداری مواد غذایی و ارائه اطلاعات مواد و مواد غذایی به مصرف کنندگان است ( کولز 2003 ). بسته بندی قابلیت ردیابی، راحتی و نشان دادن دستکاری عملکردهای ثانویه ای هستند که اهمیت روزافزونی دارند. هدف از بسته بندی مواد غذایی، حاوی مواد غذایی به روشی مقرون به صرفه است که نیازهای صنعت و خواسته های مصرف کننده را برآورده کند، ایمنی مواد غذایی را حفظ کند و اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.


نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

سازنده ماشین آلات صنعتی و دستگاه بسته بندی

 سازنده دستگاه بسته بندی مجموعه زاگرس ماشین به عنوان یک تولید کننده پیشرو در ماشین آلات صنعتی و دستگاه بسته بندی ، راه حل های کاملی را برای رفع نیازهای بازار جهانی توسعه می دهد. تولید ماشین آلات مطابق با مشخصات صنعتی، بسته بندی دقیق با سرعت کارآمد و محافظت بیشتر از هر نوع محصول را تضمین می کند. دستگاه بسته بندی چیست؟ مجموعه زاگرس ماشین ارائه دهنده راه حل ها و انواهع تجهیزات و دستگاه بسته بندی یک مرحله ای شما است. ما انواع ماشین آلات پیشرفته از جمله دستگاه های بسته بندی جریان، دستگاه بسته بندی عمودی، دستگاه های بسته بندی جعبه کارتن و غیره را عرضه می کنیم. مقالات سایت ماشین آلات را مطالعه کنید. انواع دستگاه بسته بندی دستگاه بسته بندی جریانی دستگاه بسته بندی حبوبات کارخانه بسته بندی خشکبار دستگاه وکیوم بسته بندی مجوز بسته بندی مواد غذایی دستگاه پرکن دو توزین دستگاه ساشه دستگاه بسته بندی جریان. دستگاه بسته بندی عمودی دستگاه بسته بندی عمودی دستگاه بسته بندی کیسه ای از پیش ساخته شده دستگاه بسته بندی کیسه ای از پیش ساخته شده دستگاه بسته بندی جعبه کارتن دستگاه بسته بندی جعبه کارتن. ویژگی ماشی

دستگاه بلانچر

دستگاه بلانچر : دستگاه بلانچر | این دستگاه برای شست و شوی میوه و سبزی به کار می رود و با عملکرد الکترومکانیکی و سیستم چرخشی خود محصولات | 02634716956 زاگرس ماشین یکی از بهترین مراکز خرید دستگاه بسته بندی در ایران می باشد که انواع دستگاه بلانچر را با بهترین کیفیت تولید می کند. دستگاه بلانچر سیب زمینی برای شست و شوی میوه و سبزی به کار می رود و با عملکرد الکترومکانیکی و سیستم چرخشی خود محصولات را به صورت یکنواخت به چرخش درآورده و عمل شست شو را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد. بلانچ کردن نوعی آنزیم بری و نشاسته گیری می باشد. دستگاه بلانچر صنعتی حتما بخوانید: ماشین آلات صنعتی خرید دستگاه بلانچر تمامی دستگاه های ماشین سازی زاگرس کرج دارای 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند و به دلیل کیفیت بالایی که دارند در تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس، افعانستان و عراق صادر می شوند. دستگاه بلانچر چیست؟ از دستگاه بلانچر به ویژه برای نرم کردن پخت و پز، غیرفعال کردن آنزیم، تثبیت میوه ها و سایر مواد استفاده می شود. در فرآوری میوه و سبزیجات، یکی از تجهیزات پیش تصفیه است که برای نرم کردن و غیرفعا